22 januari 2014

IJsberen, Eskimo's, pinguïns en andere zaken van de winter.....

Nou ja, winter....de winter is ver zoek in onze omgeving en dus hebben wij de kleutergroepen gedurende 3 weken verplaatst naar de Noord- en de Zuidpool.
Het hele klaslokaal is omgevormd tot poolgebied: aan de ene kant de Noordpool met zijn ijsberen, Eskimo's in hun iglo's, walvissen en zeeleeuwen...

de Noordpool-kant van het prikbord

de iglo-huishoek

en de Noordpool-tafel

.....en aan de andere kant de Zuidpool met natuurlijk de pinguïns.

de Zuidpool-kant van het prikbord

Zuidpool-tafel: land, ijs en pinguïns

En in de poolgebieden wordt door de kinderen ontzettend hard gewerkt.
Ze leven zich uit in de bouwhoek met het bouwen van iglo's.....ook in de bouwtafel is de iglo favoriet.
Maar ook diverse andere bouwwerken ontstaan, wat te denken van deze prachtige ijsbreker....


Na veel overleggen en het bekijken van foto's kwamen 3 kinderen tot dit stukje scheepsbouw waar je toch U tegen kunt zeggen. Let ook even op de details: de radar die is toegevoegd. Gewoon goed kijken op de foto's en dan de smalle bouwplankjes gebruiken...kom er maar eens op.

Maar ook een Eskimo-dorp is ontstaan: eerst een iglo stempelen en daarna de Eskimo knippen en plakken en kou-bestendig maken.



Ook de Zuidpool is niet vergeten en is er een pinguïn-kolonie ontstaan....



En buiten het dorp en de kolonie, het bouwen van iglo's en ijsbrekers was er ook nog de huishoek-iglo. Het is er warm, gezellig en je kunt er heerlijk eten en drinken: warme chocolademelk, tomatensoep, koffie en thee of een worteltaart. De bewoners van deze iglo waren gastvrij en konden geweldig koken. Regelmatig kwam ik ergens tussen de Noord- en Zuidpool een Eskimo tegen - ingepakt met warme sjaal, wanten en bontmuts - die mij dan weer uitnodigde voor een maaltijd.
Met Eskimo G. had ik dit gesprekje:
Je ziet er koud uit juf. Waar kom je helemaal vandaan?
Van de Zuidpool....
Ja, dan heb je heel ver gelopen juf....en dat zonder jas en muts op...dat is niet goed hoor. Kom je zo bij ons maar even opwarmen en dan kun je ook wat eten en lekker warm drinken.
Waar woon je dan Eskimo?
In die iglo daar, aan het einde van de Noordpool. Wel even bellen als je er bent, dan kunnen we de deur voor je open maken.
Is goed, ik ga eerst even bij de bouw van de ijsbreker kijken en daarna kom ik naar jullie toe.
En na het bezoekje aan de bouwhoek ben ik naar de huishoek-iglo gegaan en natuurlijk heb ik aangebeld want een lekkere maaltijd en een heerlijk warm drankje sla ik niet af. En Eskimo G. had duidelijk op me gerekend.
Zo juf, doe maar gauw je schoenen uit dan krijg je lekker warme voeten en ga ik nog even door de soep roeren.
En ja hoor, de juf moest en zou haar schoenen uitdoen...en tegen Eskimo G. heb je niet veel in te brengen. Dat merkten ook de medebewoners van de iglo. Zij werden bevolen om de tafel te dekken, het fruit op de borden te leggen en vooral lief te zijn voor de juf....'want die is helemaal naar de Noordpool komen lopen en ze heeft het heel erg koud, dusssss...'. En beide heren Eskimo deden uiteraard wat G. hen had opgedragen. En toen ik na de maaltijd en de warme chocolademelk weer de kou in moest kreeg ik van Eskimo G. nog een muts en sjaal en...'het is natuurlijk wel de bedoeling dat je die op laat juf, want anders vat je kou en word je ziek...en dat kunnen we niet hebben.'

Tja...en dan loop je met je muts en je sjaal door de klas...stikkend van de hitte. Gelukkig mocht moest ik na één rondje door de klas gelopen te hebben mijn spullen weer in de huishoek inleveren...want 'nu kan S. geen muts meer op...en die heeft het héél hard nodig'...en daar was ik het uiteraard helemaal mee eens, want Eskimo G. moet je vooral NIET tegenspreken.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten