12 november 2011

Juf wat ben jij dom.....

In groep 3 en 4 werken we - als IPC-school - over het thema speelgoed: oud en nieuw speelgoed, speelgoed plaatsen op een tijdbalk, sorteren van speelgoed, bordspellen spelen, zelf speelgoed maken van afval. Alles van speelgoed past ook mooi in deze sinterklaastijd.
Maar er moest ook iets met techniek gebeuren: de kinderen hebben een sint of piet gemaakt die in balans is, een zgn. duikelpoppetje. Daarnaast moesten we ook nog een stroomkring maken...hoezo speelgoed?

De stroomkring werd op vrijdag 11 november uitgevoerd en dan is groep 3 mijn groep.
Om tot de stroomkring te komen heb ik in de kring hierover gesproken en het gesprek wil ik niemand onthouden:

Juf: 'Wat doe je als het 's avonds donker wordt?'
ll: 'Dan ga ik naar bed juf.'
Juf: 'Maar het wordt om 6 uur al donker, ga je dan echt naar bed?'
ll: 'Nee, tuurlijk niet. Wij doen het licht aan.'..kijk daar wilde ik natuurlijk naar toe, dat is mooi.
Juf: 'Hoe kan het dat een lampje zomaar gaat branden?'
ll: 'Omdat er een knopje is, daar druk je op.'
ll: 'en er moet ook een lampje zijn, anders gaat het niet'
dat is mooi, ik pak gauw een lampje
Juf: 'dus dit lampje kan branden als er een knopje is?'
ll: 'ja, moet je maar drukken'    ik overal op drukken maar er gebeurt natuurlijk niets...
ll: 'juf, er moet aan het lampje een touwtje en dan heb je elektriciciteit of zo'
Juf: 'oooh, een touwtje'  en ik pak een bolletje wol uit de kast en knip er een stukje af
Juf: 'kijk, dan draai ik dit touwtje om het lampje en dan gaat het branden, kijk maar....'
Met het lampje en het touwtje alle tafelgroepjes af....
ll: 'jeetje juf, wat ben jij dom zeg...'  hahaha, meesterlijk
ll: 'nee, je hebt een ander touwtje nodig. Dat noemt mijn mama een kabel'
Juf: 'oooh, zoiets' ik laat een stroomdraad zien
ll: ' ja precies die. En juf die moet je dan in het stopcontact stoppen'
Juf: 'nou nee, dat weet ik dan weer wel maar dat mag niet'
Juf: 'ik geef jullie allemaal spullen en dan gaan jullie met je groepje proberen om een lampje te laten branden'
Kinderen enthousiast
Juf: 'en dan komen er ook nog 2 hulpmama's jullie helpen'
De hulpmama's willen bij hun eigen kinderen, Margot gaat naar het 4-tal jongens en de juf mag naar het damesviertal.
ll: 'gelukkig, wij krijgen Margot. Laat die domme juf maar naar de meisjes gaan.'

En dan begint het geklooi met draadjes, met lampjes en met de batterij. En hoe geweldig is het als de lampjes gaan branden, die stralende bekkies dat het zomaar gelukt is. De verbazing als een schaar ook kan zorgen dat het lampje brandt, of het zwarte schoolpotlood. En waarom het kleurpotlood dan weer niet?

Een impressie van deze geweldige les:





En wie hadden er als eerste hun lampje brandend?
Ja hoor.....het meisjes 4-tal.......waarop een leerling riep: 'Juf, je bent best wel slim'.

Heerlijk toch??

1 opmerking:

  1. Wat een leuke log Thera! Je hebt het heel leuk opgebouiwd, daar is over nagedacht, je bent dus best wel slim (en creatief!!);-))

    BeantwoordenVerwijderen